تاریخ بورسا
بورسا یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است که در منطقه آناتولی غربی و در منطقه مرمره واقع شده است. این چهارمین شهر پرجمعیت در ترکیه و یکی از مراکز بزرگ صنعتی در کشور است. بورسا اولین شهر پایتخت (قرن 13) امپراتوری عثمانی بود. می توان گفت که سبک معماری امپراتوری در این شهر ریشه دارد.


امروزه، بورسا به هلو، شاه بلوط و ابریشم معروف است. در گذشته، این شهر یک بندر بسیار فعال داشت که در آن بازرگانان سراسر جهان، به ویژه تجار فلورانس، به خرید ابریشم می آمدند. این شهر در دامنه های کوه اولوداغ، رشته کوه Bithynian، و با توجه به منظره سبز جنگل های اطراف آن، بورسا به عنوان بورسای سرسبز نامگذاری شده است.


امکانات اجتماعی در بورسا
از آنجایی که بورسا بخاطر مساجد زیبای آن مشهور است، نمونه های معماری عثمانی، بازارهای پر از ابریشم و هتل ها و سالن های آرامش بخش، آسان است که شهر را در فهرست ضروری خود قرار دهید. در یک تور سریع شهر، باید مسجد سبز را ببینید، که بخاطر کاشی های سبز مایل به رنگ فیروزه ای (مورد استفاده در زیور آلات)، در مرکز شهر و حصار (Citadel) معروف است.


مسجد سبز: مسجد سبز (یشیل جامی) گورستان مسلمین (آرامگاه)، مدرسه (کالج الهیات) و حمام ترکی است. موزه هنرهای ترکی و اسلامی در مدرسه تاریخی نیز وجود دارد.


مرکز شهر: مرکز شهر بورسا پر از جاذبه های تجاری و فرهنگی مانند Kapalı Çarşı (بازار سرپوشیده) و کوزا هان (کاروانسرای پیله ابریشم) است که در آن شما می توانید محصولات ابریشمی دیدنی و جذاب را خریداری کنید. همچنین شما می توانید از Ulu Cami (مسجد بزرگ)، Inkaya Çınar (درخت چنار قدیمی)، رستوران های فوق العاده که بخاطر عطر اسکندر کباب معروف اند دیدن کنید.


حصار (Citadel): این قدیمی ترین بخش بورسا است و تنها 10 دقیقه دورتر از Ulu Cami می باشد. این بخش شامل خانه های زیبای سنتی بورسا و مقبره های عثمان قاضی و اورهان قاضی، بنیانگذاران امپراتوری عثمانی است. شما همچنین می توانید از سمت ارگ، از منظره پانورامای دره لذت ببرید.


مسجد مرادیه: مسجد در یک مجموعه بزرگ در یک محله کاملا ساکت گنجانده شده است. این مجموعه مقبره های بسیاری از شاهزادگان عثمانی و سلطان ها، یک مرکز بهداشت قرون وسطایی، یک آشپزخانه سوپ، یک حمام ترکی و دو خانه تاریخی عثمانی است. مرکز بهداشت هنوز در حال استفاده است و آشپزخانه سوپ در حال حاضر یک رستوران سنتی است. مسجد مرادیه در سبک مشابه با مسجد سبز است.


حمام حرارتی چکیرگه : این در سراسر شرق شناخته شده است. حمام حاوی گوگرد و آهن است که منطقه را در بسیاری از کشورها معروف می کند. به نظر می رسد منبع حمام از بقایای دوره رومی است.


پارک ملی اولوداغ : Mysian Olympus (Uludag) یک پارک ملی و منطقه گردشگری محبوب با ورزش های زمستانی و زیبایی طبیعی آن است. همچنین برای فعالیت های تابستانی مانند پیاده روی و کمپینگ ترجیح داده می شود. اولوداغ بالاترین قله در منطقه مرمره است. پارک ملی اولوداغ همچنین بالاترین منطقه در غرب آناتولی است.


موزه هنرهای ترکی و اسلامی: شما می توانید کاشی های سلجوقی و عثمانی، کارهای سرامیکی و حکاکی چوب، آثار خراطی، نمونه هایی از هنرهای معاصر ترکیه و کارهای دستی و دست ساز های سنتی را در این موزه ببینید. موزه بخشی از مجتمع مسجد سبز است، بنابراین شما می توانید همراه با موزه، مسجد سبز و آرامگاه سبز را نیز ببینید.


آبشار سواوچتو: در وسط یک طبیعت مرموز مخفی شده است، آبشار حدود نیم ساعت رانندگی از ناحیه مصطفی کمالپاشا دور است. آبشار سواوچتو طبیعتی زیبا با درختان بلوط و کاج جذاب در اطراف خود دارا است که گردشگران را در هر فصل جذب می کند.


دریاچه اولوبات: دریاچه در منطقه کاراجابی، نیلوفر و مصطفی کمال پاشا است. این منطقه در 34 کیلومتری بورسا است. دریاچه دارای تنوع زیستی غنی است و به عنوان بخشی از زنجیره حیات دریاچه که یکی مهم ترین دریاچه های جهان را تشکیل می دهد.


اولوجامی (مسجد بزرگ بورسا): اولوجامی یکی از اولین نمونه ها از مساجد اسلامی قدیمی دارای سادیروان (چشمۀ وضو) است. سادیروان یک مخزن آب با چشمه است. با داشتن 20 گنبد، این مسجد با نمونه های برجسته خوشنویسی تزئین شده است. اولوجامی ساخته شده در سال 1399 بزرگترین و قابل توجه ترین بنا در بورسا محسوب می شود.


مراکز خرید و مراکز تفریحی در بورسا
بورسا از لحاظ مکان های تاریخی بسیار غنی است. به خصوص در مورد مناطق خرید، این شهر تاریخی به عنوان مرکز تجارت از قرن های اولیه تا امروزه مطرح بوده است. بازار های زیادی وجود دارد که در ساختمان های بزرگ تجاری ساخته شده اند که در زبان ترکی به آن (هان) گفته می شود، ممکن است دشوار باشد که تصمیم بگیرد کدام یک را انتخاب کنید. همچنین مناطق خرید مدرن، گزینه های گوناگونی برای دوستداران خرید ارائه می دهند. برای کسانی که قدم زدن در اطراف مناطق تاریخی را دوست دارند ، بازدید از بازار پوشیده شده و مغازه های عتیقه ای ممکن است بهترین ایده باشد. مناطق خرید برتر عبارتند از: بازار سرپوشیده بورسا، آنتیک مارکت، کوزا هان و بازار سرپوشیده بیدستان.


امکانات آموزشی در بورسا
دو دانشگاه دولتی در بورسا وجود دارد: دانشگاه اولوداغ و دانشگاه فنی بورسا، که اخیرا تاسیس شده است. دانشگاه اولوداغ یکی از معتبر ترین دانشگاه های دولتی در ترکیه است و مجموعه ای از رشته های عالی از علوم اجتماعی تا رشته های مرتبط با سلامت ارائه می دهد.


امکانات حمل و نقل در بورسا
برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در بورسا، بازدیدکنندگان ابتدا باید بوکارت را خریداری کنند، که نوعی کارت هوشمند برای استفاده از سیستم حمل و نقل است. بازدیدکنندگان می توانند از این کارت برای اتوبوس های شهر، تراموای و مترو استفاده کنند. بورسا دو خط مترو دارد و به طور مستقیم در زیر شهر قرار دارد. این شهر همچنین دارای دو خط ترامو است که عمدتا در اطراف مراکز مهم شهر قرار دارند. اتوبوس هایی هم در سراسر شهر وجود دارند.



موسسات پزشکی در بورسا
بورسا، چهارمين شهر ترکيه، هم به شهری صنعتي و هم به محل زندگی ميليون ها نفر از ساکنان شهرت دارد. بورسا به عنوان یک شهر به خوبی سازمان یافته، از موسسات پزشکی با کیفیت عالی برخوردار است. 18 بیمارستان دولتی و موسسات متعدد پراکنده در کل شهر وجود دارد. دانشگاه اولوداغ دارای یک دانشکده معروف پزشکی است که همچنین به عنوان یک موسسه تحقیقاتی بزرگ عمل می کند. به علاوه بیمارستان های دولتی، این شهر بسیاری از کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی را دارا می باشد که شما به راحتی می توانید در منطقه مسکونی خود دسترسی پیدا کنید.


فرصت های سرمایه گذاری در بورسا
از آنجا که این شهر در نزدیکی شهر پیشرو ترکیه (استانبول) قرار دارد، بورسا گزینه های پرسودی برای سرمایه گذاران ارائه می دهد. دسترسی سریع به استانبول از طریق دریا، راه های هوایی و رانندگی باعث می شود شهر یکی از با ارزش ترین مکان ها باشد. علاوه بر این، بزرگی جمعیت بورسا (چهارمین شهر در ترکیه)، رشد صنعت املاک و مستغلات را بیشتر و بیشتر می کند. ناحیه نیلوفر که در مرکز شهر بسیار محبوب است، به عنوان منطقه ای ارزشمند و سودآور برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود. بنابراین به عنوان یک نکته برای مشاوره املاک و مستغلات بورسا، نمی توان گفت که بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری و همچنین خانه ها و آپارتمان ها برای فروش در بورسا در اطراف ناحیه نیلوفر قرار دارند.

غذاهای بورسا
غذاهای بورسا برای طعم های مختلف مانند رول های شیرینی اسفنجی در شربت (شیرینی کمال پاشا)، کاداییف شیری، پنیر Mihlac و هلو شناخته شده است. اما برخی از غذاهایی که شما در هنگام حضور در بورسا قطعاً باید بخورید عبارتند از:


اسکندر کباب: غذاهای ترکی طعم گسترده ای برای امتحان دارند و اسکندر کباب یکی از غذاهای خوشمزه برای دوستداران غذاهای ترکیه است. این غذا به عنوان غذای مخصوص بورسا در نظر گرفته شده است. از گوشت کبابی نازک بریده شده با سس گوجه فرنگی داغ بر روی تکه های نان پیتا تهیه شده است. این غذا در کره جوش داده شده است.


کوفته آینه گل: مهاجران بالکان سبک کوفتۀگوشت خود را در قرن نوزدهم در ترکیه به ارمغان آوردند و این کوفته های کوچک گوشتی به نام کوفته آینه گل در بورسا شناخته شد. اولین فروشگاه در سال 1930 افتتاح شد و این گوشت کوفته خوشمزه به بخشی از غذاهای بورسا تبدیل شده است.


شکر شاه بلوط: این دسر بوسیله جوشاندن شاه بلوط در شربت شیرین ساخته شده است. انواع شکر شاه بلوط، دسری معمولی از بورسا است.


آب و هوای بورسا
در مقایسه با بسیاری از شهرهای ترکیه، بورسا آب و هوایی گرم دارد. گرم ترین ماه ژوئن، جولای و اوت است. در این ماه ها آب و هوا می تواند خشک باشد. جالبترین ماه ژانویه است و فصل بارانی در ماه دسامبر دیده می شود.

جميع المحتويات © حقوق الطبع والنش 2023 ريالتي تركيا