ترکیه، صاحب بسیاری از ویرانه های ماقبل تاریخ و باستانی تا دوران چاغالار و فرهنگ هزاران ساله است. در "فهرست میراث جهانی" یونسکو 18منطقه تاریخی ترکیه وجود دارد. 77 تای دیگر از آنها در انتظار جای گیری در این فهرست هستند.

هر سال مردم بیشتر و بیشتر این فرصت را می یابند تا در مورد تاریخ شگفت انگیز خاک ترکیه یاد بگیرند. ترکیه که خانۀ هیتی ها، لیکیاها، رومی ها، عثمانی ها و بسیاری دیگر بوده، در عین حال یکی از باستانی ترین محل های سکونت انسان در زمین هایی که در آن خاکش آفتاب خورده است که دیگر تعجب آور نیست.

فضاهای بسیار مهم تاریخی و ارزشمند ترکیه در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می گیرند. به عنوان مثال، شهر باستانی آفرودیسیاس منتسب به الهه آفرودیت، شهر باستانی تروا، قلعه دیاربکر و چشم انداز فرهنگی باغ های هاوسل، گوبکلی تپه، مسجد بزرگ و بیمارستان دیوریگی، فضاهای های تاریخی استانبول، کوه نمرود، منطقه نوسنگی چاتالهویوک، زانتوس-لتون با منطقه چشم انداز فرهنگی چندگانه برگاما... همه جزو مکان هایی اند که باید ببینید.

شش جالب ترین مناطق فهرست میراث جهانی یونسکو عبارتند از:

1- روستای جومالی کیزیک (بورسا)

روستای جومالی کیزیک در شهر بورسا و سیستم های شهری روستایی را که در قرن چهاردهم امپراتوری عثمانی ایجاد شده است، نشان می دهد. در حالی که محله های هانلار، مجتمع ها، مساجد، مدارس مذهبی، حمام ها، خانه های سوپ برای فقرا و آرامگاه بنیانگذار امپراتوری عثمانی اورهان گازی در بخشی از بورسا پایتخت جدید نهادهای اجتماعی و اقتصادی را نشان می دهد، روستای جومالی کیزیک نماینگر سیستم روستایی بود. امروزه خانه های سرسبز و سنتی روستا، خیابان های باریک، مناظر طبیعی نفس گیر، ساکنان و گردشگران، بورسا را جذاب می کنند.


2- شهر سافرانبلو (بولو)

شهر سافرانبلو مهمترین توقفگاه مسیر تجارت بین شرق و غرب تا قرن بیستم بود. تاریخ ساختمان های مختلف مانند مسجد قدیم، حمام قدیمی و مدرسه سلیمان پاشا به قرن چهاردهم می رسد. می توان گفت که عصر طلایی این شهر در قرن هفدهم تجربه شده است. در آن زمان، سافرانبلو نماینده ساختار شهرهای عثمانی بود.


3- اِفِس (ازمیر)

شهر افس، که بر روی رودخانه Küçük Menderes (Kaystros) تأسیس شد، نمونه ای معمول از شهرهای هلنیست و رومی در کنار ساحل غربی بود. ساختمان های بی شماری از دوره رومی وجود دارد. جالب ترین آنها کتابخانه جلسوس و تئاتر بزرگ است. شهر هر ساله میزبان بازدید کنندگان بیشتر می شود و شامل معبد مشهور آرتمیس، یکی از هفت شگفتی جهان است. علاوه بر این، مجلس مریم مقدس به عنوان یک مکان مهم برای زائران مسیحی برای بازدید می باشد.


4- هاتتوشا: پایتخت هیتی ها (چوروم)

هاتتوشا، که به عنوان پایتخت قدیمی امپراتوری هیتی شناخته می شود، تصویری از سبک برنامه ریزی شهری و سازه های هیتی ها را به تصویر می کشد، همچنین دروازه ارسلان و معبد یازیل کایا که ساختمان های بسیار جالب برای بازدید کنندگان است را ارائه می دهد.


5- کاپادوکیا، موزه روباز گورمه (نوشهر)

گورمه، که بخاطر دودکش های پری به یاد می آید و دارای ساختار جغرافیایی منحصر به فرد است، شناخته شده به طور کامل فرسایش است. از یک طرف، شهر به خاطر پناهگاه های حک شده در سنگ به عنوان نمونه ای از هنر بیزانس است، در حالی که خانه های سنتی زیرزمینی، روستاها و خانه های آن نیز از قرن چهارم است. امروز، گورمه و تمام کاپادوکیا با این جغرافیای منحصر به فرد، حجاری های تاریخی و سنتی سنگی درب هایش برای بازدیدکنندگان گشوده است.


6- هیراپولیس پاموککاله

چهره شناخته شده و جالب پاموککاله از ترکیبی از بافت های معدنی، آبشارهای سنگی و چندین حوضچه های تراس است. در نتیجه یک منظره زیبا از سنگهای سنگ مرمر مانند آبهای خالص و سفید است که فیلتر شده اند. پارک های حرارتی هیراپولیس در قرن دوم توسط پادشاهی پرگامون تاسیس شد. خرابه های حمام ترکی، معابد و دیگر مجسمه های یونانی در این سایت دیده می شود.





All contents © copyright 2023 RealtyTurkey